Psycholog


Jak rodzice powinni postępować, aby zachęcić dzieci do nauki?

 

1.   Wspieraj, ale nie wyręczaj.

Pomagając w odrabianiu zadań domowych nie należy wyręczać dziecka. Należy wdrażać je do samodzielnej pracy.  W procesie  uczenia się ważną rolę odgrywa samokontrola wykonanej pracy. Chodzi w niej o to, aby dziecko samo odkryło swoje błędy i samo je poprawiło. Należy dziecko przyzwyczajać do podejmowania wysiłku, do pokonywania trudności, wtedy uwierzy we własne możliwości.

 

2.    Dostrzegaj sukcesy i starania dziecka

Omawiając jego pracę, najpierw podkreśl dobre strony, wskazując nad czym mogło by jeszcze po pracować.  Czasami powstrzymaj się z oceną, zachęcaj do samooceny: „Nie jesteś zadowolony z efektów swojej pracy? Czy jest coś, co chciałbyś poprawić?”

 

3.   Okazuj życzliwe zainteresowanie sprawami szkolnymi dziecka

 

Więcej…
 
Czas pracy

Psycholog szkolny  Martyna Jezusek-Stopa

Kontakt: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

Godziny pracy 

 

Poniedziałek:   7.50 – 12.20

Wtorek:                   11.30 – 16.00

Środa:                     7.50 – 11.35 oraz 12.35 – 13.20

Czwartek:               7.50 – 12.20

Piątek:     7.50 – 12.20

 

 

Budynek Gimnazjum:

 

Poniedziałek:   7.50 – 8.35 oraz 11.3 – 12.30

Wtorek:          13.30 – 16.00

Środa:             7.50 – 8.35;  10.30 – 11.30  oraz  12.35 – 13.20

Czwartek:       7.50 – 11.15

Piątek:            7.50 – 8.35

 

 

Budynek SP1:

Poniedziałek:    8.35 – 11.10

Wtorek:           11.30 – 13.30

Środa:               8.35 – 10.30

Czwartek:       11.15 – 12.20

Piątek:              8.35 – 12.20

 

 

 

 

 
Chwalmy swoje dzieci

Pochwały powinny być:

1.    uczciwe i realistyczne – bądź szczery (dzieci natychmiast wyczuwają fałsz, tracą więc zaufanie do kogoś, kto chwali odruchowo, mogą czuć się lekceważone lub myśleć, że słowa dorosłego są niewiele warte);

2.    konkretne, opisujące zachowanie a nie cechę dziecka:

- zamiast mówić: „Świetnie, jesteś wspaniały” warto skupić się na tym,  co zdobyło Twoje uznanie, np. „Wspaniale posprzątałeś pokój, podoba mi się, że posegregowałeś zabawki do odpowiednich pudełek”.

- zamiast odruchowo mówić: „Piękny rysunek!”, „Świetne wypracowanie” - powiedz, co konkretnie Ci się w nim podoba.

 

Ogólne zasady dotyczące formułowania pochwał:

1.        Powinny zawierać opis zachowania dziecka oraz uczucia rodzica               

(np. „Jestem zadowolony, że sam odrobiłeś pracę domową”, „Cieszę się, gdy widzę z jakim zapałem pomagasz swojemu bratu”, „Byłem dumny, gdy tak pięknie wyrecytowałeś wiersz podczas akademii”).

2.       Częstotliwość – dopasowana do potrzeb dziecka; ważne by pochwały były adekwatne - dopasujemy pochwałę do możliwości dziecka – chwalimy za włożoną pracę, wysiłek, niekoniecznie za efekty, osiągnięcia;

3.        Pamiętamy także o chwaleniu za codzienne obowiązki;

4.        Docenienie powinno zostać wypowiedziane od razu po zachowaniu;

5.        Chwal w cztery oczy, ale jeśli wokół są inni ludzie- nie czekaj z pochwałą, aż zostaniecie sami;

6.        Nie wmawiamy dziecku niczego- nie chwal dziecka w nadziei, że zachęcisz go do czegokolwiek (jeżeli dziecko wiele razy Ci mówiło, że nie lubi muzyki, nie mów: „Jak pięknie grasz na flecie” – to manipulacja). Pochwała powinna uwzględniać prawdziwe zdolności i umiejętności.

 

Komunikat werbalny – chwaląc pamiętaj o 3 elementach:

1.         Opisz, co widzisz (np. „Podzieliłeś się chrupkami z Jasiem”)

2.         Opisz, co czujesz (np. „Jestem zadowolona”)

3.         Podsumuj. Możesz też powiedzieć dziecku np.: „To się nazywa przyjacielskie zachowanie. Możesz być  z siebie dumny”.

 

Komunikat niewerbalny: uśmiech, przytulenie, poklepanie po ramieniu, sms, zostawiony liścik, mimika, gesty oraz ton głosu spójny  z treścią, którą przekazujemy.


Oprac. mgr M. Jezusek-Stopa, na podst. materiałów kampanii „Słowa mają moc” FDN.

 
Apel dziecka do rodzica:
v  Nie karć mnie i nie krytykuj w obecności innych osób – dzieci lub dorosłych.

v  Lepiej reaguję na spokojną rozmowę niż krzyki. Wiem, co znaczy dyskretna rozmowa, i doceniam,  kiedy stosujesz ją w miejscach publicznych.

v  Niespełnione obietnice bolą bardzo i długo pozostają w pamięci.

v  Pomóż mi w wyrabianiu dobrych nawyków. Dawaj przykład, pokazuj.

v  Znajduj czas na wspólne rozmowy. Szukaj odpowiedzi na trudne pytania, które stawiam z chęci poznania świata. Jeśli przestaniesz na nie odpowiadać, poszukam odpowiedzi gdzie indziej, a kontakt po prostu się urwie.

v  Krótkie polecenia działają na mnie lepiej niż gderanie, które puszczam mimo uszu, miło się  do  Ciebie uśmiechając i przytakując.

v  Jeśli nie będziesz wobec mnie stanowczy, wejdę Ci na głowę. Tobie będzie niewygodnie, a ja nie będę się tam czuł bezpiecznie. Wolę stąpać pewnie po ziemi, musisz mnie tylko czasami  na nią sprowadzić.

v  Pokaż mi, że rodzice bywają omylni. Nie potrzebuję ideału, ale prawdziwego wzoru do naśladowania.

v  Kochaj mnie takiego, jakim jestem, akceptuj charakter, wygląd, upodobania i emocje, z którymi czasami słabo sobie radzę.

v  Nie musisz być moim kolegą, bym Cię szanował.  Kolegów mam w szkole, w domu potrzebuję rodzica i opiekuna.

v  Ty jesteś rodzicem, a ja dzieckiem, nigdy na odwrót. Mam prawo nie rozumieć dorosłych problemów Twojego świata. Nie obarczaj mnie nimi.

                             

 (oprac. M. Jezusek-Stopa, za: A.Jankowska: „Jak wychować przedszkolaka”).

 
ZADANIA PSYCHOLOGA SZKOLNEGO

Do zadań psychologa zatrudnionego w szkole  należy:

1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;

2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;

3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;

4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;

Więcej…
 


Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Marklowicach, Powered by Joomla!; Joomla templates by SG web hosting